مقایسه عادلانه لیونل مسی و کریستیانو رونالدو
تاريخ : دو شنبه 13 خرداد 1392برچسب:, | 17:36 | نویسنده : محمد میرابی

این کشمکش همیشه میان هواداران و کارشناسان فوتبال وجود داشته که چه کسی بهترین بازیکن جهان است. در هر دهه یا دوره‌ای این اختلاف‌نظرها وجود داشته و تا زمانی که فوتبال زنده است نیز ادامه خواهد داشت. حالا این سوال مطرح است که کریستیانو رونالدو بهتر است یا لیونل مسی؟ امروز ، مقایسه فنی این دو سوپراستار این روزهای فوتبال دنیا می‌تواند تا قسمتی پاسخ این پرسش را بدهد که کدام‌یک از آنها فوتبالیست کامل‌تری است و شایستگی انتخاب به‌عنوان بهترین بازیکن جهان را دارد. روزنامه مارکا به‌تازگی در مقایسه‌ای به بررسی ابعاد مختلف بازی این دو ستاره پرداخته و در هر قسمت توانایی آنها را مورد تحلیل قرار داده است. این روزنامه در پایان به این نتیجه رسیده که اگرچه مسی در سال ۲۰۰۹ عنوان بهترین بازیکن جهان را کسب کرد اما کریس رونالدو بازیکن کامل‌تری است البته این انتخاب مارکا که به‌شدت هوادار رئال است و از ۱۰ مورد بررسی شده در شش قسمت ستاره پرتغالی این تیم را بهتر دانسته چندان دور از ذهن نیست. اما من از یک سایت معتبر در آن تغییراتی ایجاد کردم.

۱ – بازی تیمی: مسی ۸/ رونالدو ۷ - در این قسمت هیچ شکی نیست. رونالدو بیشتر به‌عنوان بازیکنی شناخته می‌شود که متکی بر بازی فردی است و تلاش می‌کند یک‌تنه تیمش را به پیروزی برساند. برخلاف او، مسی که از تکنیک بالایی برخوردار است بیشتر به کار تیمی اهمیت می‌دهد و بارها در طول مسابقه با همبازیانش مثل دنی آلوس، ژاوی یا زلاتان ابراهیموویچ یک و دو می‌کند یا همبازیانش را در موقعیت گل قرار می‌دهد.

۲ – تکنیک فردی: رونالدو ۹/ مسی ۹ – هر دو این بازیکنان بسیار تکنیکی هستند و هیچ شکی نیست که در کنترل توپ، دریبل و شوت کمتر بازیکنی می‌تواند با آنها رقابت کند. این شاید دشوارترین قسمت این بررسی باشد که با توجه به تکنیک هر دو بازیکن یکی را انتخاب کرد.

۳ – قدرت بدنی: رونالدو ۱۰/ مسی ۷ - کریستیانو به وضوح از رقیبش بلندتر، قوی‌تر و عضلانی‌تر است و برخلاف او مسی کوچک‌اندام و به لیونل کوچک معروف است. با این حال مسی نشان داده که اندازه چندان مهم نیست. مرد آرژانتینی به‌خوبی می‌داند که چگونه از قد کوتاه و هیکل کوچکش استفاده کند و حریف را به دردسر بیندازد. مسی با استفاده از این مزیت به‌خوبی تعادل خود را حفظ کرده و مدافعان را به دردسر می‌اندازد. او که تنها ۱٫۶۹ متر قد دارد تا جایی که ممکن است روی پایش می‌ایستد و به قلب دفاع حریف می‌زند. اگرچه رونالدو فیزیک بهتری دارد اما مثل مسی نمی‌تواند از آن به‌خوبی استفاده کند.

۴ – سرعت: رونالدو ۹/ مسی ۸ -دیگر بخش دشوار این مقایسه مربوط به سرعت این دو بازیکن است که هر دو در آن بسیار عالی هستند و با استفاده از آن می‌توانند هر دفاعی را با دردسر مواجه کنند البته کاملا نمی‌توان مشخص کرد که کدام‌یک سریع‌تر هستند و در حرکت با توپ بهتر عمل می‌کنند. وقتی مسی پا به توپ می‌شود متوقف کردن او بسیار دشوار است و به‌نظر می‌رسد توپ به پای او چسبیده. تغییر مسیرهای ناگهانی‌اش که با سرعت بالایی انجام می‌شود یکی از ظرافت‌های کار اوست. در سوی دیگر رونالدو از پاهای بلندش برای برداشتن قدم‌های بلند در دویدن مانند یک غزال استفاده می‌کند البته نه به‌خوبی دوست نزدیکش، یوسین بولت. ستاره پرتغالی از سرعتش برای جا گذاشتن حریف و مدافعان استفاده می‌کند و سعی می‌کند به سرعت از کنار آنها عبور کند.

۵ – دریبل: مسی ۱۰/ رونالدو ۸ -رونالدو یک بازیکن دریبل‌زن صرف نیست و نمی‌تواند هیچ‌گاه با کسی مثل مارادونا مقایسه شود. پا عوض کردن‌ها، سرتوپ‌ زدن یا فریب با بدن اصلی‌ترین شیوه‌های او برای پیروزی در نبردهای یک به یک است و به‌راحتی می‌تواند با سرعت خوبش حریف را جا بگذارد. با این حال او از آن دسته بازیکنانی نیست که پنج یا شش نفر را دریبل کند. مسی در این زمینه مسلما برتر از رونالدوست.

۶ – شوتزنی: رونالدو ۹/ مسی ۸ -مسی مهاجمی نیست که موفقیتش بستگی به قدرت شوتش داشته باشد. زمانی که او مقابل دروازه قرار می‌گیرد ترجیح می‌دهد به بهترین نحو توپ را از دروازه‌بان عبور دهد تا اینکه مثل رونالدو با شوتی سهمگین موقعیت را از دست بدهد. قدرت پای راست رونالدو یکی از خصوصیت‌های بازی اوست. شوتزنی فقط به قدرت آن نیست و دقت نیز بسیار مهم است.

۷ – پاس: رونالدو ۹/ مسی ۹ - رونالدو هیچ‌گاه در منچستر یک پاسور نبود اما در ترکیب رئالی‌ها بهتر کار کرده و هم‌تیمی‌هایش را در موقعیت گل قرار می‌دهد. البته این پاس‌ها خیلی فوق‌العاده نیستند. در مقابل مسی در کنار نفراتی چون ژاوی و اینی‌یستا در دادن پاس‌های عمقی تبحر خوبی پیدا کرده است. مرد آرژانتینی در لالیگای امسال پنج و رونالدو تنها یک پاس گل داشته‌اند و به‌خوبی می‌توان تفاوت این دو بازیکن را حس کرد.

۸ – ضربه سر: رونالدو ۹/ مسی ۷ - اگر در بخش‌های قبلی رقابت نزدیک بود اما در این قسمت اختلاف زیاد است. مسی تلاش زیادی دارد تا ضربات سرش را بهتر کند و حتی گلش در فینال لیگ قهرمانان گذشته برابر منچستر را با ضربه سر به‌ثمر رساند. کریس رونالدو اما یکی از بهترین سرزنان فوتبال است که با پرش‌های بلند و ضربات سر مرگبارش هر دروازه‌ای را تهدید می‌کند.

۹ – قدرت رهبری: رونالدو ۹/ مسی ۷ -البته رونالدو در زمین گاهی اوقات بیش از حد عصبی می‌شود و خود را درگیر جنگ‌های لفظی می‌کند (یا از آن استفاده می‌کند) با این حال آیا می‌توان او را یک لیدر نامید؟ با این وجود او کاپیتان تیم ملی کشورش است و حتی گاهی اوقات در رئال هم‌تیمی‌هایش را رهبری می‌کند. اوضاع مسی کاملا متفاوت است. او از آن دسته بازیکنانی است که می‌خواهد از فوتبال لذت ببرد و کمتر وارد مسائل حاشیه‌ای و درگیری‌ها می‌شود و دوست ندارد بر ۱۰ بازیکن دیگر تیمش اعمال نفوذ کند.

۱۰ – ضربات آزاد و پنالتی: رونالدو ۹/ مسی ۷ - هر دو این بازیکنان ضربه آزادزن‌های قهاری هستند. البته نمی‌توان این نکته را نادیده گرفت که رونالدو ضربات شگفت‌انگیزی دارد و به‌تازگی یک استاد فیزیک با بررسی ضربات او به این نتیجه رسیده که توپ او مثل توپ بیس‌بال به سمت دروازه حریف می‌رود و چرخش و کات عجیبی دارد.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • قالب بلاگ اسکای
  • بروجرد